onsdag 20 februari 2013

Cardiff

Håhå, det här inlägget blir nog långt...

Jag och Becca åkte nämligen till Cardiff idag. Dagen började alltså 5.30 för att fixa i ordning och ta sig in till bussen som gick 8.30 från Victoria Station, och bussen dit tar en timme, men är billig. Vi lyckades i alla fall hitta bussen rätt snabbt (och träffa på två andra Roehampton Studenter som också skulle till Cardiff) och shoppa lite snacks innan vi for iväg på vår 3.20h långa bussresa till Wales huvudstad.

Landskapet var underbart, men svårt att se pga den tjocka dimman som låg som ett duntäcke över halva landet, men väl inne i Bristol, som vi åkte via, så började det lätta. Istället började det blåsa - Cardiff ligger ju ändå vid kusten.


Jag hade kollat noga på kartan var slutstationen skulle vara, vid universitetet, men när de hojtar ut "Cardiff University" så blev vi lite osäkra och hoppade av; jag tänkte att jag hittar oss på min Iphone karta. Nähäpp. Tydligen kom inte min telefon och Cardiff (eller jag och telefonen heller för den delen) så bra överens, den kunde inte hitta någon av de gatorna vi sökte efter; det var som att vi hade klivit av i ett alternativt Cardiff. Men vi frågade en trevlig dam som ledde oss till bussens slutstation i alla fall, så att vi kunde orientera oss därifrån.

Cardiff

Jag tror att det här var museet
Men eftersom min karta var som den var så slutade det med att promenaden till the Doctor Who Experience tog 1h och 20 min istället för högst 30... Vi hittade i alla fall lite trevliga ställen på vägen, the Norweigan church , Cardiff Castle och så klart the Torchwood Entrence.

Norweigan Church
Med perception filter
Utan perception filter! Jag gjorde research så att det skulle vara rätt sten...
Men sen kom vi till målet för vår resa. En lång puppa som sträckte ut sig i Cardiff Bay, men med en fin fjäril inuti. Själva the experience bestod av en 25 min tur och sen fri tid i själva utställningen. Så först mötte vi upp med Erica och Rachel som redan var i Cardiff, sen sållade vi oss till kön och väntade på turen med "unshown material" från Doctor Who.




***SPOILERS****
Först blev vi inledda i ett litet rum med en vit vägg med en projektor. Det var lite slitet, lite sprickor i den vita väggen, "höhö" tänkte jag "a rift in time and space". Sen visade de oss en liten film med klipp från nya och gamla säsonger, men så slutade det med en bild på the crack in the bedroom wall som sakta snurrade sig på plats i sprickan i väggen och blev till en dörr! Haha, ni skulle ha hört oss. Sen var det ett museiliknande (framtid såklart) rum där vi blev introducerade för The Doctor som hade blivit inlåst i Pandorica nr 2, så han trollade fram TARDISen och vi gick in i den och fick trycka på knappar och kontroller innan vi blev infösta i nästa rum - fullt med Daleks! De var faktiskt rätt läskiga på nära håll, de är stora! Men vi klarade av dem och blev skickade in i nästa rum; en skog... Jag och Rachel bara tittade på varann "en skog...?" Vi jagade nog upp oss lite, men det var läskigt att gå igenom skogen med weeping angles överallt, men det blev värre. I slutet av skogen så fick vi 3D glasögon och fick ställa oss framför en skärm, och jäklar vad läskigt det var när the angles kunde sträcka ut händerna, närmare och närmare mot en, man ryggade faktiskt ofrivilligt tillbaka... Jättebra tur i alla fall! Gå och se!

***SLUT PÅ SPOLIERS****

Sen var det utställning, och vi fick ta gratis foton med deras green-screen (för deras skrivare var sönder, så vi fick bilderna mejlade istället) och kika på alla monster, TARDISar och kläder.


Ej green-screen! Bara jag som hänger lite i TARDISen...











How to make an Ood

Japp. Den finns på riktigt.

Jag skakar hand med en Ood (typ, man fick inte röra)

 Sen gick jag och Becca och åt Beef and Brains (Brains var tydligen en öl) pie och jag drack en cider som hette "Ancient Celtic Warrior". Jag gick inte efter namnet, utan för att det kom från ett mikrobryggeri och jag tyckte att det var lite kul att kunna stötta något sånt. Cidern skulle vara "a farmhouse cider" och nog luktade den stall och smakade halm... Fast rätt god halm, men den var kärv, grumlig och rätt avslagen...


Mmmm... Pub food...


Sen letade vi upp bussen, jag mötte Hanna på Victoria och hon gav mig ett litet carepackage från henne och Daniel (en bok, lakrits och schampo+balsam) SEN åkte vi hem. Och nu är jag trött kan jag säga, men Cardiff var fantastiskt, fin stad och vackra omgivningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar