lördag 23 februari 2013

Fountain of Youth

Det blev ett återbesök till Stonehenge idag. Det är ju egentligen bara en hög stenar, och det är det alla säger i lite skämtsam ton, men jag tycker nog att det är lite mer än så. Stenarna ligger/står högt uppe på en kulle med utsikt över bronsåldersgravar och grönskande landskap, och det är så mycket mystik som omger dem: Hur kom de dit? Varför är de där? Vem använde dem? Och ljuset blir alltid så mäktigt där, det går inte riktigt att fånga på bild, men jag gjorde mitt bästa:




Stonehenge 2009
Stonehenge 2013. Det har inte hänt så mycket sen dess. Till och med vädret var lite likadant


Idag var vi alltså på en dagsutflykt med The Social Programme till Bath och Stonehenge. Jag har ju redan varit till Stonehenge en gång, men jag såg fram emot att åka dit igen. Det hände en lite kul grej: man får en audio-guide där, och när jag såg att man kunde få en på svenska så frågade jag såklart om jag kunde få en, för det är lite kul att sticka ut och rätt skönt att höra svenska för omväxlings skull. Detta hörde vår guide och skrattade, och lade det tydligen på minnet. För när vi kom till Bath och skulle gå till de Romerska Baden (Bath är ju känt för sina varma källor och hälsovatten) så säger guiden (den lokala guiden, inte våran vanliga) att den personen som ville ha infon på svenska kan komma fram och hämta upp den hos henne. Eh? Jag hade inte bett om en guide på svenska, men alla vände sig om och tittade på mig, så vad ska man göra? Det är ju kul att sticka ut lite, men nu kände jag mig mest som att jag var dålig på engelska. Men det var en snäll gest och jag vet ju att jag är rätt bra på engelska, så jag tog inte illa vid mig, utan var mest smickrad över att vår guide hade lagt märke till det och specifikt sagt till om en audio-guide på svenska åt mig.


Jag har länge velat åka till Bath, men jag måste ärligen säga att jag blev lite besviken. Det kanske hade varit bättre att se staden på sommaren, men nu smälte allt ihop i ett Gerogiansk ljusgult svep.


Fast kyrkan var lite kul, den hade änglar som klättrade upp på små stegar längs sidorna - tydligen hade finansiären fått idén i en dröm.



Dock så ska det erkänns att gatorna hade sina stunder:



Men de romerska baden var spännande!
Yay, romerska avlopp

Det är meningen att det ska ryka, tydligen är det 42 grader.




De var ju ända från romartiden, men hade mixats med keltisk mytologi -
vem kunde denne skäggprydde man vara?

Och så klart så måste jag leta upp hälsokällan och dricka ett glas vatten därifrån, som de gör i Jane Austens böcker.

Törstiga fiskar

 Och efter lite övertalning fick jag med mig Sonja och David också, med tanke på att folk har rest så här långt så är de inte särskillt pigga på att prova på nya saker.  Jag antar att det kanske är bra att jag har lite galna ideér ibland.

Vattnet smakade varmt vatten med lite järnsmak, och med en rätt stark metallisk eftersmak, men gräsligt illa var det inte. Fast jag drack bara tre klunkar, ljummet vatten är ingen höjdare. 

Får se om jag blir mirakulöst ung och vacker imorgon då, efter en natts skönhetssömn.

1 kommentar:

  1. Jag tror att vattnet har en smygande effekt, om fem år så kommer du inse att du aldrig varit sjuk typ ^^

    Ah Stonehenge, det är sånt som gör arkeologi så himla spännande :D

    SvaraRadera