söndag 17 februari 2013

It's bigger on the inside

Igår var jag, Lara, hennes kompisar Alice (Skottland) och Johan (Åbo) och Laras mamma (som bjöd mig på glass i pausen, himla rar person) på teater och såg The 39 steps. Det var en väldigt kul pjäs, väldigt själv-reflexiv och drev med sig själv, Hitchcock och hela spionfilms-genren. Den var lite svårt att hänga med språkmässigt ibland, för vi satt längst bak och de pratade väldigt snabbt, men scenspråket var så tydligt att det inte gjorde något. De var bara 4 skådespelare men spelade en massa olika roller, och kunde byta roller direkt på scen genom att bara byta en hatt eller kappa. Mycket charmig pjäs, nu måste jag bara läsa boken/se filmen! Jag älskar spionnoveller i 30-tals stil.

Förutom det så var det väldigt kul att träffa Lara igen, hon har ett så spännande och mystiskt förflutet som hon bara nämner i förbifarten ibland. Jag måste fråga ut henne lite mer när jag ser henne nästa gång. Hennes vänner var också väldigt trevliga, åldersskillnaden märktes inte alls. Innan pjäsen så skulle vi gå och ta en fördrink (läs öl) någonstans. Alice visste om en Art Deco bar vid Picadilly, så vi gick dit, och den var helt fantastisk! Den hette Brasserie Zédel och såg först ut som ett litet cafe (med mycket intressanta gäster) men sen kunde man gå ner för en trappa till en bar, en restaurang och en salong - det är helt fantastisk vilka utrymmen som döljer sig under London, staden är helt klart större på insidan.
Bland annat så hade de de här väggmålningarna:




Och tyvärr väldigt dyra drinkar så vi gick till en pub på andra sidan gatan. Och den var inte så illa den heller.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar