söndag 10 mars 2013

Wales



Så i helgen var jag alltå i Wales, närmare bestämt Swansea, Caerphilly, Monmouth, Big Pit, och Tintern Abbey. De har mååånga slott i Wales. Vi besökte ett och en ruin (Tintern Abbey) som tydligen inspirerade både Wordsworth och Turner. Det var en fantastiskt vacker plats, men vi hade bara en halvtimme på oss (tidsschemat var minst sagt hektiskt! Utom på bussen, alla avstånd var minst en timmer ifrån varann) och det var kallt och snöigt.




Vi började med att åka till en amfiteater, men den var rätt tråkigt, och alla var så trötta och sega på morgonen, så det var lite synd. Det enda roliga var rugbymatchen på andra sidan.



Slottet vid Caerphilly - åh vad jag skulle kunna bo där!






Någon kung (de har så många här) hade en god vän som bodde där. Jag tror att kungen var Edvard III eller II






Flaggan






Man kunde gå in i slottet också, och klättra upp i tornen - väl värt ett besök, men walesiskan är ett komplicerat språk, så jag vet inte om jag skulle kunna uttala namnet helt korrekt. Jag får det alltid att låta som Carefully
















Sen besökte vi ett folkmuseum som är lite som Hermas/Skansen - originalbyggnader och lite djur och affärer. Fick mig att längta hem.














Dagsgamla lamm, så söta!






Affären. Jag skulle inte ha något emot att jobba här! De hade speciella walesiska kakor, som är lite som engelska muffins med russin och smet i, underbart god. Jag äter en nu och dricker te.




Efter det så åkte vi in till Swansea för att övernatta. Jag och Sonja delade rum, och kl 7 så mötte vi upp de andra i vårt gäng och drog ut och åt. Vilken prtystad Swansea är! Och tydligen har den och Port Talbot producerat en hel del kändisar, bla Catherine Zeta-Joens och Anthony Hopkins. Vi var dock itne beredd på party så vi gick och åt. Tyvärr så var Eddie Rockets (<3) fullsatt (och det finns bara på Irland och i Swansea!!! ) men vi hittade en annan trevlig diner med 50-talsmusik och trevliga servitörer, så vi åt där och gick sen vidare och drack en drink på en pub innan vi gick hem för att sova.









Dag 2




¨

Såna fantastiska landskap! Jag vill bo i Wales....
















Den enda tullbron kvar i England (de tar inte tull, men de har huset kvar) en av tre i Europa.






Big Pit! Visst är vi fina? Iförda obligatorisk och autentisk utrustning for vi ner under jorden. Det gör jag aldrig om. Om jag inte skulle snubbla över legenden om Kung Arthur (att han sover i en grotta någonstans i Wales, nära amfiteatern enligt legenden) då skulle jag genast gå!






Tintern Abbey









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar